The Cops ruined the party - Reisverslag uit Bloomington, Verenigde Staten van Dirk-Jan Zom - WaarBenJij.nu The Cops ruined the party - Reisverslag uit Bloomington, Verenigde Staten van Dirk-Jan Zom - WaarBenJij.nu

The Cops ruined the party

Door: Dirk

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

09 Maart 2007 | Verenigde Staten, Bloomington

Foto's, klik op: http://www.flickr.com/photos/dirok

Amerikaanse huisfeesten zijn cool. Vorige week vrijdag hebben we een echte Amerikaanse houseparty bezocht met het prachtige thema ‘Cowboys and Indians’ (want daar is immers waar het allemaal mee begon). Zo vertrokken we helaas zonder themakleding naar een huis van vier vrienden hier in Bloomington, om een zeer mooie avond mee te maken.

Dit soort feesten hier gaat door tot de politie komt. Dat was in dit geval helaas een beetje vroeg, om half twee al. Zes auto’s maar liefst, met agenten die dringend toch vriendelijk verzochten dat het feest te stoppen. Hiervoor was het echt helemaal los gegaan. Op Daft Punk muziek en alles wat daar op lijkt, werd er flink gefeest en voor Amerikaanse begrippen ook hard gedronken. We keken wel een beetje raar op toen ze ons vol trots vertelden 180 bier te gaan kopen terwijl er minstens 200 man zouden komen.

Na het politiebezoek mochten wij als special guest gewoon blijven van onze 4 Amerikaanse vrienden. Toen het iets rustiger was, en duidelijk werd dat we uit het buitenland kwamen (Awesome), kwamen heel wat mensen op ons af om een babbeltje te maken. Erg gezellig, de mensen zijn erg geïnteresseerd. Het ging met een kleine groep nog helemaal los en helemaal op het einde begon iedereen met het hooi op de vloer te gooien.(zie foto's) De volgende dag was wat brakjes. Is het trouwens niet gek dat de mensen hier bijna alleen light beer drinken?

En over politie gesproken. Een van die jongens is 20 jaar. Tijdens een ander feestje zat hij dronken op straat toen de politie langskwam. Hij schrok, rende weg en werd opgepakt. Omdat minderjarig drinken hier niet toegestaan is, moest hij een nachtje in de cel blijven en kreeg hij een aardige prent mee naar huis, ik meen richting de 1000 dollar. Ook voor elke bar die je hier inwil, moet je een ID hebben waar je geboortedatum opstaat.

De dag erna zijn we met twee andere Amerikanen ook even uit geweest. Arec is een masterstudent hier, die zijn thesis schrijft over de invloed van pornografie op de cultuur of zoiets dergelijks. Er ging ook nog een vriendin mee. Zeer leuke mensen ook. Arec zou nog meegaan op onze roadtrip, maar moest deze helaas toch laten schieten.

Ook hebben we een concert bezocht van de band Spoon. Schijnt hier in de VS behoorlijk groot te zijn. Het was wel redelijk, maar toch niet helemaal mijn smaak.

De Amerikanen vinden het dus maar wat mooi dat we uit Nederland komen. Over het algemeen zijn ze (de studenten in dit geval) politiek begaan, zeer kritisch over Bush en over het tweepartijen-systeem in de VS. Als ik vertel over ons systeem met al die verschillende partijen, zijn ze maar wat jaloers (al heb ik dan nog niets over de LPF vertelt). In een dergelijk gesprek heb ik ook maar even wat anders ter tafel gebracht, Fahrenheit, miles, galleons, inches. De Amerikaan rekenen in allerlei andere maten dan wij hier gewend zijn. Ook hierover zijn ze kritisch. Het briliante commentaar van een Amerikaan hierop: “Yeah, our metric system is so gay.”

Verder kan ik niet anders zeggen dan dat de Amerikanen heel aardige mensen zijn. Ze zijn erg optimistisch, wat me erg aanspreekt. Verder zijn ze vriendelijk en attent, wat in het begin nog wel eens wennen is. Zo krijg je vaak de vraag “How’re you doing? te horen, zelfs in de winkel. In het begin sta je even te kijken, het komt toch een beetje vreemd over. Maar nu rolt ere en soepel “Fine , how are you?” uit en daar mee is ‘t dan ook wel gedaan. Dit wordt vaak voor oppervlakkigheid geassocieerd. Maar volgens mij heeft het eerder met het optimisme van Amerikanen te maken en is het wel oprecht.

Gezond eten wordt je hier wel moeilijk gemaakt. Veel brood dat je hier in de supermarkt koopt is gezoet en niet erg lekker. In de ‘kantine’ van de grote bibliotheek zit een Starbucks, Pizza Hut en nog een soort Chicken variant op de McDonalds. Een normaal broodje kopen is er eigenlijk niet bij. Toch valt het aantal dikke mensen op de Universiteit hier erg mee. En dat is helemaal niet erg, zker gezien de populariteit van de leggings in dit land.

Verder werk ik hier inmiddels vrij hard aan mijn scriptie. De planning is dat deze hier ook af gaat komen. En dat zou echt heel relaxed zijn, dan ben ik in augustus klaar en vrij om te gaan waar ik wil.

Naast het vakken volgen, ga ik hier ook schrijven voor de campuskrant, een van de beste van de VS. Ik heb vandaag een soort proef interview gehad met een editor van de krant. Leuk om te doen, een uitdaging om in het Engels te interviewen en te schrijven, en ik moet zeggen dat het best aardig ging.

Morgen gaan we een roadtrip maken tot volgende week donderdag. We zullen onder andere aan doen: Louisville, Nashville (Countrystad van Johnny Cash) en Memphis. We zullen zeker een kijkje nemen bij GraceLand, waar Elvis, aka The King ooit woonde. Ik ben erg benieuwd en zal tijdens de rit enkele Elvis immitaties uitproberen. De verhalen zijn uiteraard hier weer te lezen.

Have a nice one!

DJ

Foto's, klik op: http://www.flickr.com/photos/dirok

• 09 Maart 2007 - 08:13

Bas:

Cowboy billy D! Lookin' mighty fine! Ziet er allemaal erggezellig uit. Leggings, gay metric system en light beer. Het blijft een apart volk ;-).

• 09 Maart 2007 - 09:35

Sandjay:

Klinkt allemaal erg cool wat je meemaakt Dirk! Veel plezier nog!!

MZL Zand

• 09 Maart 2007 - 11:09

Mullebaas:

haha daft punk is playing at my house!
    echt koel, en drink je dan ook uit papieren bekers terwijl er iemand van het dak springt en intaped en met kleren het zwembad in valt enzo?
    Mooi die roadtrip! een beetje respect voor de roots van onze popmuziek is niet misplaatst dacht ik. Shake it!

• 09 Maart 2007 - 13:34

Bambi:

iemand heb gewoon die politie gebeld voor dat er alleen light beer was. soort willem ofzo

• 09 Maart 2007 - 13:43

Linda:

Hey Dirk-Jan!

Ik volg je verhalen natuurlijk ook al een beetje bij Annemieke en Sylvie, maar nu heb jij toch wel de primeur met de geniale hooi-foto's! Haha, jullie vermaken je wel zo te zien.
    Wij thuisblijvers ook hoor. Vanavond gaan we met de docenten van JNM een kijkje nemen bij Els. We zitten ook als publiek in de uitzending, natuurlijk terug te vinden op uitzendinggemist.nl ;)
    Wel kijken he!

Veel plezier daar, en vergeet door al dat feesten niet dat er ook nog een scriptie gemaakt moet worden... :P

x Linda

• 09 Maart 2007 - 13:57

Phily/ben:

Zo te horen en te zien verveel je je niet!We blijven je belevenissen volgen. hebben oma Z. ook een aantal foto's laten zien. Ook van haar de groeten!!!

• 09 Maart 2007 - 14:04

Michel:

Klinkt erg gaaf allemaal! Ben jaloers op je!

Michel

• 10 Maart 2007 - 01:23

Baudewijn:

Hey Dirka Dirka, are joe speaking Nederlands met a amerikaans accent yet? Klinkt allemaal erg gaaf met je feestjes en je vrienden! Hier in Osaka is het ook tof, maar je leest mijn blog dus dat wist je. Groetjes en we bloggen

• 13 Maart 2007 - 13:07

Kasper:

Hee Dirkie!

Ziet er goed uit man, mooi feestje volgens mij?! En nu dus op weg naar Elvis.

Ik ben inmiddels weer terug uit NYC in Quebec, na een mooie roadtrip door New York state en New Jersey. New York City is echt fantastisch, dus kijk alvast maar uit naar mei, dat ga je echt helemaal geweldig vinden! Bizar dat we in hetzelfde land zitten en toch nog zo ver weg he? Gigantisch is het hier.

Nou, geniet ervan, en tot spreeks!

Broer Kasper

• 16 Maart 2007 - 11:49

Mitra:

Dirk!
    Rock 'n Roll! Kijk uit naar je Road Trippin-verslag. Lees Jack Karouac, On the Road! Dan wil je ook gaan liften in de States! Misschien kun je Ayaan nog interviewen, of Boris Dittrich...
    Keep on writing!
    xMitra

• 18 Maart 2007 - 21:26

Dorothea:

Dirok, mooie verhalen men!! Foto's doen denken aan Old School-achtige taferelen met al dat hooi en het mag gezegd weurden, die strooie hoed staat je gewoon bijzonder goed. Viel spaß nog en blijf die verhalen maar doorsturen!!!

Gr Simonus (en Jeff natuurlijk)

• 21 Maart 2007 - 20:15

Annemieke:

Hee Dirok,
    wordt het niet eens tijd voor een update? Niet doen alsof je daar geen tijd voor hebt omdat je alleen maar met je scriptie bezig bent he ;)