Laatste weken - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Dirk-Jan Zom - WaarBenJij.nu Laatste weken - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Dirk-Jan Zom - WaarBenJij.nu

Laatste weken

Door: Dirk-Jan

Blijf op de hoogte en volg Dirk-Jan

01 Juli 2009 | Peru, Arequipa

(foto´s http://www.flickr.com/dirok - vanaf pagina 5)

En daar waar alle reizigers bang voor zijn, daar ben ik nu aangekomen: vlakbij het einde van mijn reis.

Onderweg spreek je heel wat mensen die ´nog maar 2 weken´ hebben. Voor jou lijkt dat dan nog ver weg, je hebt nog 3 maanden. Maar op een dag is het zover, en dan ben je er bijna.

Isla del Sol
In La Paz heb ik uiteindelijk maar een dag vastgezeten. Hierna ben ik met Julian naar Copacobana (Bolivia) gegaan, dat aan Lago Titicaca ligt. De toeristenbestemming hier is Isla del Sol, het eiland waar in de incamythologie de zon geboren is. Na een nachtje in Copacobana (de wijk in Rio is hiernaar vernoemd), hebben we de boot genomen en de hele dag het eiland over gelopen. Het bijzondere is dat je op bijna 4 km hoogte loopt. Maar na al die weken in het hooggebergte ben ik inmiddels aardig aan de ijle lucht gewend.

Change of plans
Hierna was het plan om direct naar Cuzco te gaan, maar dit kon niet vanwege, jawel, een nieuwe blokkade. We zijn eerst naar Puno gegaan, waar we een gemeenschap bezocht hebben die op drijvende eilanden (bestaande uit een soort plant) bezocht hebben en vervolgens zijn we uitgeweken naar Arequipa, dat zuidelijker ligt.

Na aankomst in het gezellige hostel om 10 uur zijn we direct met een groep naar de kroegen hier gegaan. Het nachtleven hier is goed en in het hostel is het erg gezellig.

Ben dan ook nogal lang hier blijven hangen. Beetje gerelaxed in het hostel, de mooie musea hier gezien en vervolgens wilden we de trek in de vlakbij gelegen Colca Canyon gaan doen. Na 1 uur slaap zouden we om 3.30 opgepikt worden. De bus was echter na 1 keer aanbellen vertrokken, waarna de gids het ook maar voor gezien hield. De bus kwam een half uur later terug, maar toen was gids Miguel inmiddels gevlogen. Helaas, geen Colca Canyon voor ons deze dag.

Op zaterdag hebben we een afdaling per mountainbike gemaakt van de berg Chachani (na een nacht in kroeg). De afgronden waren minder diep dan bij de Camino del muerte (Death Road), maar de weg was veel slechter en we namen korte routes door kleine steile zandwegen. Het ging stukken beter en sneller dan in Bolivia en doordat het stukken technischer was, was het nog leuker. Ik wil dit zeker vaker gaan doen, al wordt dat in Nederland natuurlijk een lastig verhaal.

En dan eindelijk
Zondagnacht zijn we dan uiteindelijk vertrokken om te hiken in de Colca Canyon. Drie dagen en twee nachten in dit prachtige gebied. Het is een van de diepste ter wereld, het is dan ook veel klimmen en dalen. Slapen doe je in primitieve hutjes op een lattenbodem van bamboe. Nacht één was in een verzameling hutjes op een bergflank. Vanaf het terras kijk je uit op bergen. Vlakbij de rivier kun je de spieren laten rusten in warmwaterbronnen. De laatste dag bestond uit drie uur steil omhoog klimmen. We begonnen om 5 uur ´s nachts in het donker, om de hitte van de zon voor te zijn. Ben half slaapdronken omhooggewandeld met een lamp op m´n kop. Op de smalle paadjes wel even slikken, maar het werd gelukkig snel licht.

Last stop
Nu zijn er dus nog zo´n twee weken over. Vanavond vertrek ik naar Cuzco, waar ik waarschijnlijk Gil de Israeliër weer zal treffen en waar ik naar Machu Pichu zal hiken. Hierna zal ik naar Lima racen om mijn vlucht te halen, hopelijk niet gehinderd door nieuwe blokkades. Jaja beste lezers, hoe zal dit gaan aflopen...

Dank voor de reacties en tot snel!

(foto´s http://www.flickr.com/dirok - vanaf pagina 5)

• 02 Juli 2009 - 05:59

Marinel:

Tja Dirk, aan alle mooie dingen komt helaas altijd weer een eind... Voor mij zijn dat je geweldige verhalen. Ik heb ervan genoten! Geniet nog van je laatste weken en alvast een hele goede terugreis!!
    lfs. Mar

• 02 Juli 2009 - 06:47

Sara:

ah joh, 2 weken, 14 dagen, 14 nachten, 336 uur en nog veel meer minuten. Bovendien, je moet weggaan op je hoogtepunt en kindjes in afrika hebben het niet.
    Kom heel terug, kus sara

• 02 Juli 2009 - 07:02

Annette:

geniet er nog van!! en leuk om je gauw weer te zien en je 'backpack' avonturen te horen!!

• 02 Juli 2009 - 07:26

Sandjay:

Jammer dat je nog maar een paar weken hebt, maar dat betekent waarschijnlijk wel dat we binnen een maand ergens op een terras zitten :-)

Enjoy your last weeks!!

• 02 Juli 2009 - 07:47

Ernstige Ernst:

dirk jezus van de "m'n-reis-is-bijna-over"ellende, een kleine hart onder de riem: na deze reis gaan wij gewoon een lange MTB tour plannen! oftewel: er liggen na deze reis nog meer mooie dingen in het verschiet.
    geniet er nog van, in Nederland is het maar hard werken. ciao

• 02 Juli 2009 - 09:30

DIRK:

KOM IS TRUG MAN!

• 03 Juli 2009 - 19:27

Kees Arends Sr.:

Je reisverslag van 01/07 gelezen. Je maakt wat mee in al die kroegen. Gelukkig heb je de Canyon goed doorstaan. Want we zien je graag heel terug in Holland.
    Groetjes van An en Kees

• 03 Juli 2009 - 21:46

Jos En Josje:

Hoi Dirk-Jan,

Wat een avontuur! kan me nauwelijks voorstellen wat je allemaal mee maakt, geniet ervan, het is een reis die je je hele leven niet zal vergeten.
    De laatste weken..., dus nog even genieten, goede reis en hopelijk kunnen we hier nog een keer genieten van je avonturen.
    groeten, Jos en josje

• 06 Juli 2009 - 13:50

Koos En Joke:

Nou Dirk, je hebt ons mooi laten meegenieten van je geweldige reis.Om al die indrukken een plaatsje te geven heb je nog veel tijd nodig.De omschakeling naar het gewone Hollandse leven vergt, denken wij, ook nog wel wat energie.Maar..een lekker maaltje zuurkool met rookworst en een kopje erwtensoep zul je misschien wel hebben gemist.Geniet nog van je laatste week en een heel goede thuisreis toegewenst.

• 07 Juli 2009 - 06:55

Phily En Ben:

wat een top belevenissen weer. en nu nog de laatste "loodjes"....en je race naar Lima. blijf genieten tot het laatste moment en tot gauw in Nederland.
    groetjes

• 07 Juli 2009 - 11:26

Pieter En Margot:

Hoi Dirk, gisteren je kaartje ontvangen, bedankt!! We wensen je nog een hele goede afronding van je queeste toe. Ook wel weer een heerlijk idee om je weer eens in levende lijve te zien. Goede reis en tot gauw.